Personal blog: Zomervakantie!

Daar zijn we weer! Terug van een heerlijke vakantie met het gezin. Dit jaar gingen we zoals je eerder al las weer naar de Ardèche. Camping Les Coudoulets in Pradons. Twee jaar geleden stonden wij hier ook en hadden we echt een super vakantie! Dit jaar voor het eerst naar Frankrijk met z’n vijven en ik was toch stiekem best wel benieuwd hoe het ons dit jaar zou gaan bevallen.

De vorige keer was het echt relaxed. Juultje en Gijs waren al best zelfstandig en ik had gewoon de tijd om een paar! boeken uit te lezen. Max ging regelmatig de omgeving verkennen tijdens een fietstochtje en terwijl de kids zich vermaakte in de speeltuin zaten wij in het zonnetje op het terras. Dit jaar gingen we op vakantie met drie kinderen waarvan een baby van 11 maanden. Nu is Freeke een ontzettend makkelijk, vrolijk en tevreden meisje, maar je moet toch weer rekening houden met haar ritme. Je kunt niet zomaar een stadje gaan bezoeken wanneer jij dat wil en het is simpelweg gewoon drukker met drie kinderen. Maar alles waar ik me van te voren enigszins druk om maakte was totaal ongegrond.

Dag 2 op de camping. Freeke vindt het water heerlijk!

Het begon al met de lange autorit die gewoon super goed ging! De oudste twee hadden het maar al te druk met hun tablets en dergelijke. En Freeke vond werkelijk alles best. Ze sliep nog veel en wanneer ze wakker was liet ze haar mooie lachje maar al te graag zien. Natuurlijk had ze haar momentjes maar we kwamen er achter dat wanneer we de foute carnavalsmuziek van papa op zette ze gelijk weer begon te lachen en vrolijk mee klapte op de maat van de muziek. En geloof me, hoe fouter de muziek hoe enthousiaster ze werd.

De ijsjes bij Leon in Ruoms waren het allerlekkerst

Op Max zijn verjaardag kwamen we aan op de camping. We gingen dit jaar samen met vrienden op vakantie en we stonden naast elkaar in een mooie stacaravan. De caravan werd ingeruimd, boodschappen werden gehaald en het genieten kon gaan beginnen. Vanaf het eerste moment voelden Juultje en Gijs zich weer vertrouwd op de camping en al snel waren ze constant de hort op.

Omdat het vakantie was en er ook veel activiteiten voor de kinderen later op de avond werden georganiseerd lagen de kinderen er vaak pas laat in. Een voordeel daarvan was wel dat ze al snel uitsliepen tot een uur of 10! Nadat ze wakker werden was het hup iets aan trekken, snel iets eten en naar de kidsclub. Freeke was al wel iets eerder wakker maar ik had genoeg speelgoed bij waardoor ze zich goed kon vermaken. Wanneer de oudste twee naar de kidsclub vertrokken ging Freeke vaak weer naar bed en door alle indrukken had ze helemaal geen moeite met slapen en had mama even rust om bijvoorbeeld te lezen. Want zelfs met een kleine van 11 maanden heb ik deze vakantie toch weer twee boeken uitgelezen.

Op het terras in Lebeaume

Juultje mocht dit jaar voor het eerst alleen naar het zwembad en ik vond dit toch wel een dingetje. Natuurlijk ging ik vaak even kijken en in de meeste gevallen kwamen Max en ik niet lang daarna ook naar het zwembad. Juultje en Gijs zijn echt dol op zwemmen en we kwamen er al snel achter dat we een derde waterratje in huize Koijen hebben. Zodra Freeke in het zwembad kwam begon ze enthousiast te zwaaien met haar handen en kon ze niet wachten om in het water te gaan. Ik had de swimtrainer meegenomen en wat is dat een fijne zwemband. Freeke had echt het gevoel dat ze zelf kon zwemmen en ze spartelde ijverig met haar beentjes door het zwembad samen met mama.

Wat onze kinderen misschien wel het allerleukste vonden was om naar de Ardèche te gaan. Via een directe trap kwamen we bij een leuk stukje waar de kinderen genoten van steentjes zoeken, kikkers vangen, dammetjes bouwen en met papa mee in de boot met de stroming. Al snel waren we met een gezellig clubje en terwijl de kinderen aan het spelen waren genoten de ouders van een heerlijk wijntje. Die momenten wanneer je naar je gezin kijkt en je bij iedereen een oprechte glimlach ziet zijn de momenten wanneer ik het ultieme vakantie vakantiegevoel ervaar en dat wijntje erbij maakte het net helemaal af. Ook na het eten gingen we vaak die kant op en Juultje en Gijs hebben meerdere malen tot tien uur ’s avonds in het water gelegen. Naar de overkant zwemmen en kijken wie het hardste bommetjes kon maken was favoriet en geloof me, papa en mama deden net zo enthousiast mee.

Hoewel Freeke het allemaal prima vond en ze zichtbaar genoot van alle aandacht vonden wij het ook belangrijk om haar ritme vast te houden. Af en toe bezochten we een dorpje maar we merkten ook dat we de kinderen er niet echt blij mee maakten. Freeke sliep liever in haar bedje dan in de buggy en Gijs en Juul wilden telkens het liefst zo snel mogelijk terug naar de camping om met hun vriendjes  te spelen. Daarom verbleven we het ook het meest op de camping zelf en legde we ons vooral niet te veel verplichtingen op. Kids blij dus wij blij!

Deze vakantie was weer echt genieten! Mooi weer, lekker eten, heerlijke wijntjes en vooral heel veel plezier! Prachtig ook om te zien hoeveel de kinderen groeien in zo’n korte periode. Freeke kan ineens zoveel meer en van iedereen hoor ik hoe Gijs is veranderd en dat hij ineens zo groot oogt. Na de vakantie gaat Juul naar groep 5 en Gijs naar groep 3! Niet normaal hoe snel de tijd gaat wanneer je mama bent. Het vliegt voorbij, maar de herinneringen blijven en met deze vakantie zijn we er weer veel rijker. Nu denken we nog even niet aan school en genieten de kids nog van twee weken thuis! Maar stiekem denk ik al wel aan de vakantie volgend jaar. Gaan we naar Italië? Of gewoon weer naar Pradons?

Liefs Janneke

Net buiten de camping zat een wijnboer. Hier moesten we natuurlijk langs voor een wijnproeverij