Tips voor goede groente eters!

Vandaag deel ik mijn tips om je kinderen meer groente te laten eten. De tafelmomenten zie ik zelf als fijne momenten dat we met het hele gezin samenzijn. Geloof me, het gaat hier ook niet altijd geweldig en de afkeurende blikken wanneer ik weer een groenteschotel heb gemaakt zijn me maar al te bekend. Ik bied mijn kinderen niet alleen groente tijdens het avondeten aan en sinds ik kinderen heb is de blender mijn beste vriend. Benieuwd geworden naar mijn tips voor betere groente eters? Lees snel verder!

  • Strijd tijdens het eten dat voeren wij hier niet. Het is vaak verspilde moeite, want net als bij zindelijkheid en slapen heeft het kind zelf de controle hierover. Je zult het nooit gaan winnen en gezelliger wordt het er niet op. Ook als gastouder voer ik geen strijd met de kinderen wat ze wel of niet moeten eten. Wel stimuleer ik ze hierin en heb ik ook bepaalde regeltjes. Korstjes worden bij de eerste boterham altijd opgegeten en bij de tweede boterham mogen ze iets van het zoet beleg uitkiezen.
  • Tijdens het fruitmoment bied ik niet alleen maar fruit aan, maar ook stukjes tomaat, komkommer of worteltjes. Zo hebben ze gelijk al iets aan groente binnen.
  • Ik had het eerder al over mijn blender. Daarmee maken we hier in huis de heerlijkste smoothies! Je kunt in een smoothie ook zeker wat groente verwerken. Denk eens aan een handvol spinazie of boerenkool. Rode bietjes met oa appel en blauwe bessen is ook een heerlijke combinatie. Het resultaat is een lekker fris en roze smoothie. En geloof me, dat kleurtje doet wonderen bij kleine prinsesjes!
  • Betrek de kinderen bij het koken en het eten van groente. Neem ze mee naar de markt of waar jij je groente gaat halen. En laat ze vooral meehelpen. Hoe klein ze ook zijn, er is altijd wel een taakje. Groente wassen, snijden of het simpelweg uit de koelkast pakken. Laat ze wanneer ze wat ouder zijn meedenken over het avondeten. Juul is fan van pasta met tomatensaus en ze vindt het geweldig om mee te helpen. Ze helpt mee met snijden en roert ook door de pan. Bij oudere kinderen kun je tijdens het koken de rekenvaardigheden trainen. Laat ze bijvoorbeeld de ingrediënten pakken en afwegen. Wanneer je kinderen meehelpen in de keuken zien de kinderen een maaltijd tot stand komen. Ze voelen zich hierdoor vaak trots en zullen eerder geneigd zijn om het te gaan eten. Vertel vooral ook wat je aan het doen bent en waarvoor je juist voor bepaalde voeding of producten kiest. Jij bent hun voorbeeld en dit kan een goede basis leggen voor het voedingspatroon van je kind.
  • Hierboven noemde ik al de pastasaus en deze is echt ideaal om groente in te verstoppen. Sowieso handig om je koelkast leeg te eten! Ik rooster de groente vaak eerst in de oven en maak er daarna saus van. En heb je te veel gemaakt? Geen probleem. Je kunt de saus prima invriezen. Ik vind het altijd handig om wat op voorraad te hebben.

 

  • Soep! Net als bij de pastasaus is deze ook ideaal voor het verstoppen van groente. Hier in huis maak ik heel vaak soep. Mijn kinderen eten dit heel graag en ik geef ze vaak ook een kopje soep bij de lunch of wanneer ze uit school komen. Stukjes in hun soep kunnen ze niet altijd waarderen dus daar komt mijn grote vriend de blender weer van te pas.

  • Maak verschillende soorten groentedips voor bij de rauwkost. Ideaal voor wanneer je kinderen uit school komen. Denk bijvoorbeeld aan een hummus of quacamole. In het weekend maken wij vaak hapjes en naast de kaasjes en worstjes maak ik ook vaak een bord van dit lekkers.
  • Bij de boterham kun je natuurlijk ook groente aanbieden. Voeg plakjes tomaat of komkommer toe aan je boterham en je hebt een heerlijke sandwich.
  • Groente kun je ook heel goed toevoegen aan verschillende recepten. Eerder deelde ik hier al het recept van een courgettebrood en denk eens aan de pizza’s van Magioni. Deze bestaan voor een groot deel uit groente en zijn favoriet hier in huis! In de supermarkten verkopen ze ook bakken met bloemkool- of broccolirijst. Gebruik dit eens voor de nasi en ipv een bord spaghetti kun je ze ook cougetti geven. Je kunt dit zelf maken, maar tegenwoordig is er zoveel aanbod van dit soort producten in de supermarkt. Verstopte groente, het is helemaal hip!

Zijn jouw kinderen goede groente eters? En heb jij nog tips? Ik hoor ze graag!

Liefs,

Janneke

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.